mandag den 2. marts 2009

Alfabetnyhederne

ABCDEFGernesHøeckIJKLMNOPQRSTUVWXYZÆØÅ

Jeg må lige fortælle om to fantastiske alfabeter, som jeg faktisk godt kendte, men ulykkeligt havde glemt, og i sidste uge blev introduceret til igen, lykkeligvis:

Det ene alfabet er Poul Gernes' kæmpestore malerier af stribede (små!) bogstaver fra 1965, hvoraf 3 er udstillet og til SALG (for over 100.000 pr. stk., jeg har fortrængt de præcise priser, for jeg har ikke råd, jeg har ikke råd, jeg har ikke råd) i Galleri Bo Bjerregaard på Flæsketorvet (hedder det det? det gør det!), nærmere bestemt o og j og g - med det lille twist at j og g er spejlvendte (hvilke kan hænge sammen med at Gernes var ordblind): Se de bogstaver straks (ovenikøbet kan man for sølle 20 kr. købet et smukt katalog, med en stor og god rodeartikel om Gernes af "broderen" Per Kirkeby, der har kurateret udstillingen, som også indeholder en række hypnotiserende prikker og striber fra samme år) - og deltag med mig i eftersøgningen af de resterende: de har tre på AROS i Århus (men hvor mange hænger egentlig fremme lige nu?), og s og ø, (mindst) to er i familie(/fonde)ns eje og kan ses i kataloget Invitation til en kop mælk - og alt godt fra Poul Gernes, 2001, i og t, et har avantgarde-lektor (og min gamle specialevejleder) Tania Ørum (som liiiige om lidt udgiver sit storværk om Gernes og de andre ta'- og eksskole- og abcinema-drenge (og ikke så mange -piger (ud over hende selv))), den heldige rad, hængende derhjemme, d, tre optræder (i alfabetisk rækkefølge) på et gammelt s/h-udstillingsfoto i kataloget Poul Gernes på Sophienholm, 1979, z (igen spejlvendt!) og æ og ø. Det vil sige, at jeg savner (oplysninger om/ (mentale) billeder af) 17 måske 18 bogstaver: a og b og c og d og e og f og k og l og m og n og p og q og r og v og w (?) og x og y og å. I aktion, informanter!

Det andet alfabet er apropos forrige blogpost om det Å(h/h), mit Råbealfabet (ubevidst, jeg sværger) havde stjålet fra Søren Ulrik Thomsens Hjemløshedens alfabet, der nemlig er tilegnet Klaus Høecks Hjem, som ved siden af af alt muligt andet (af så godt som alt) også indeholder et alfabet, tidligt i det nederste KULTUR-spor - der skal læses fra højre mod venstre; ligesom jeg i blogposten citerede Thomsens alfabet i omvendt rækkefølge, og ligesom Gernes' spejlvendte bogstaver!!?? For at forøge mystikken så var jeg faktisk i gang med (begejstret) at genlæse Hjem, da en digteren nærtstående informant informerede mig om Høecks alfabet. Der løber gennem de tre første afsnit, SPROG, REKLAMER, GRAFFITI + det første digt (Å for Åboulvard) i i femte afsnit, GADENAVNE, GADER, i sekvensen BYEN, og hvis vi nu laver et rim på Gernes' tre bogstaver på Flæsketorvet og citerer digtene om/med/for o og j og g (som er den (igen!) omvendte rækkefølge i kataloget):

Er o'et helligt. Eller var det i sin?
- Javel, Oma margarine nu. Det er
ikke til at. Således. Hvor sin og din.
Altså o i bleg margarine. Fedtet. I
kke i forundring. Så steg dét o. Di
n forundrings o vil syde i enhver r
estaurant. hele døgnet.

J for Jockey. Bukserne der sidder.
Og bus er kørt med dig. J dit og vo
rt bogstav. Svinger dér. Bus svinger.
Kun kun reklame kun reklame. Re
klame for Jockey. Bogstavet sving
er. Byen fuld af tegn. Hænger mel
lem hængende alfabet. Bussen dér.
J'et.

                    du nærmer
                      dig h'et i et
                      digt der ind
                 fanger tiden i
            graffiti rummet i
              cement du ser
                                h'ets glans som
                           mønje bag bog
                stavet hvidhed
                fylder hvidheden
                          således kom et
                   tegn til verden

Poul Gernes fik aldrig lavet en forside til en bog af Klaus Høeck, ærgerligt nok, men han har har portrætteret ham på bagsiden og ryggen af den eneste rigtige 70'er-antologi (fra 70'erne), Borums og Schnacks Ung Dansk Poesi fra 1979.

Og vi undgår ikke til allerallersidst Kurt Schwitters' "Alfabet bagfra" oversat (med stort besvær) af mig selv i Anna Blomst og andre digte, der, hvis man er heldig, stadig kan fås for kun 30 kr. i Det Nye Store Bogudsalg på Rådshuspladsen:

å  ø  æ
z  y  x
w  v  u
ts  r  q
po  n  m
lk  j  i
hg  f  e
dc  b  a

Ingen kommentarer:

Send en kommentar