mandag den 23. februar 2009

Åh! ÅH!

Alfabettyv melder sig selv til litteraturpolitiet

Da Klaus Høeck fyldte 70 torsdag 27. november sidste år skrev jeg en tillykke-blogpost, som burde skulle have indeholdt Søren Ulrik Thomsens "Hjemløshedens alfabet", offentliggjort i Politiken i februar 1985 som en hyldest til Høecks (første) kæmpestorværk Hjem, men ingen steder i mørnede bibliotek lod det sig opspore. Heldigvis og HÅRDT NOK inkluderes teksten som et blandt flere bonus-tracks i Thomsens nye essay-opsamling Repremiere i mit indre mørke, der udkommer om fjorten dages tid. Hårdt nok fordi teksten til allersidst afslører, at årsagen til udklippets mystiske kispus må være, at jeg (ubevidst) ville undfgå at afsløre (over for mig selv), at JEG HAR PLANKET SØREN ULRIK THOMSEN, og ikke hvad og hvor som helst: slutningen på hans Hjemløshedens alfabet og mit eget Råbealfabetet (som i mit sølle forfatterskab er helt andeledes centralt - både økonomisk: masser af copydan-penge! og kunstnerisk: som det udløsende tandhjul i mine Alfabeter fra Pluto - end hans alfabet i hans bølle-forfatterskab), oprindeligt trykt 1995, er nøjagtig DEN SAMME!!!
Råbealfabet lyder i omvendt rækkefølge (jf. Schwitters!)  således:

ÅH! ØV! ÆV! ZAP! YT! EX! WHAT! VROOM! UGH! TOP! SLAM! RAP! QUIZ! PYH! ORK! NIKS! MØF! LUK! KLOP! JEP! IH! HA! GAK! FLOP!  EJ! DONG! CRASH! BANG! AV!

Hjemløshedens alfabet lyder i omvendt rækkefølge således, SATANS OGSÅ:

Åh for Åh! [originaludgaven havde ikke udråbstegn, oplyser SUT (så måske har han det fra mig ... yeah right)))// Ø for den store ødselhed,/ at kaste ønsker i grams i systemernes ørken// Æ er for æstetikken/ dens æstsende flamme ret op i intet// Z er for de glødende zoner/ hvor digtene tavst glider ind i hinanden// Y er for at nå til de yderste grænser// X der som stor systempoesi/ spejler og gengir sig selv,/ drejes og vendes omkring sine akser// V for en varig viden/ for vers der vender/ i viden om varighed// U er for det umuliges mulighed// T for Taurus, for tiden og tyngden,/ for tro og for træthed efter en kamp// S for skriftens spor af/ Skytten der aldrig standser/ men sigter mod det som ingen har set// R for roen og regnen/ for runernes radier// Q for quartzurets tyste omløb/ q for q// P for prisen der betales/ for poesiens præcision og kaos// O for overgivelsen til ordenes orden/ for ofret og overlevelsen// N for nåden at sove/ nøgen i nattens duvende net// M for det maskuline/ magt over sprogets mangfoldighed// L for lyset og lettelsen// K for katastrofens kalligrafi/ kvinden i vinduet overfor/ kroppens udråbstegn i mængden// J for januar 85// I for viden om Intet/ der standser enhver/ for intet at vide/ og ikke at standse// H for den hjemløses hemmelighed/ hvilen/ hotellet ved havnen// G for gådens form, pegende ind i sig selv,/ grænsen og grænseløsheden gemt i hinanden// F for formens gåde/ der må løses forfra og forfra igen/ og fanger enhver som vil ud// E for erkendelsen/ for 11 ensomheders sang bag panden// D for døden// C for computerens ceremoni/ sonetternes cirkler/ cementen vi går på// B for bygningen brændt/ begærets bro slået op/ A for arbejdet udført,/ aftnen hvor varmen fra asken/ strejfer dit ansigt" 

Som jeg (derfor!!??) udbryder i Eder og forbandelsers alfabet, under S:

SYRME-YRLME-THYMSME!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar