onsdag den 30. september 2009

Stem på Pia lige om lidt

Juul og Preisler og Thomsen kandidater til Danske Banks Litpris: Yes! Okayyyy? Arhhh ...

På Gyldendals hjemmeside støder jeg ind i en forbiflydende reklame for Juliane Preislers monstrøst umulige (og jo dermed sympatiske men ved gud ikke vellykkede) roman Privatpersoner, der proklamerer, at den er indstillet til Danske Banks Litteraturpris 2009; de indstillinger har jeg da ikke hørt om, jeg forsøger at google "Danske Banks Litteraturpris 2009", inde på Danske Banks egen hjemmeside står der slet ingenting og først langt nede på googles oplistning finder jeg en kort nyhedsnotits fra Berlingske (jeg ved ikke om den også findes i papiravisen), der ganske rigtigt fortæller, at Preislers Privatpersoner er indstillet sammen med Pia Juuls roman Mordet på Halland - JAHUUUUU! - og Søren Ulrik Thomsens essaysamling Repremiere i mit indre mørke - HVADFORNOGET? kunne juryen (bestående af Mai Misfeldt, Marie Tetzlaff, Lars Handesten og Lasse Horne Kjældgaard) ikke have foretrukket en af de mange fuldfede, helstøbte eller helsplintrede digtsamlinger fremfor en lyrikers skramlede opsamling af femten års essays - men det gider jeg da virkelig ikke surmule over, når Pia Juuls perfekt humørsyge roman er indstillet, for så er der intet at betænke sig på for mig og jer derude: STEM PIA NU! bortset fra, at det kan vi ikke ENDnu, selvom der i Berlingeren står, at det skulle have være muligt fra klokken 7 i dag på danskebank.dk/litteratur, men det er det, så vidt jeg kan se, og det burde sgu da være muligt at se, ikke!

Helt uden idiotisk suspense til gengæld kan vi juble over, at Helle Helle i fredags fik overrakt den prestigefyldte, af manden selv indstiftede Per Olov Enquist Pris, cool, cool, velfortjent ære!
Andres priser er ikke altid det værste, man har!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar