fredag den 28. november 2008

Uformindsket poesibog

HVORFOR ER INFORMATION BANGE FOR STORE BOGSTAVER?

(udfyldt spørgeskema publiceret i Information i dag med versalerne udskiftet med kursiv og en enkelt ordstilling ændret til det slappere; vigtigt spørgsmål ved kommende jobinterviews: hvordan er jeres versalpolitik?)

Hvad er dit mest udtalte karaktertræk?
Ildhu med stress ovenpå.
Hvad er din yndlingsbeskæftigelse?
At læse og at skrive, og hvorfor er det så svært at gøre begge dele samtidig? Jeg troede, at det var derfor, Gud gav os to øjne.
Hvad betyder sommeren for dig?
En uvelkommen, men nødvendig forstyrrelse af læsningen og skrivningen.
Dine helte og heltinder i det virkelige liv?
Det er jo bare alle de kunstnere, jeg beundrer, og jeg er virkelig god til at beundre, fra Peter Laugesen over David Lynch og Jasper Johns og Iggy Pop og David Letterman til Eske K. Mathiesen, men der er 100er af dem, og jeg synes det er så lifligt at vide, at de LIGE NU i selvsamme virkelighed LYSLEVENDE går rundt (eller sidder ned) og MÅSKE FAKTISK laver deres kunst. LIGE NU sidder Svend Åge Madsen LYSLEVENDE i sin skrivehule i Risskov og skriver på sin næste roman, MÅSKE FAKTISK!
Hvad har været dit mest kontroversielle valg i livet?
Jeg tror, det for min mor forblev den mindste smule kontroversielt, at jeg ikke gik efter et trygt universitetsjob, men valgte en karriere som fri ånd(ssvag).
Hvornår føler du dig mest misforstået?
Når jeg ikke har fået en stor, fed pris for at være mig selv; lige nu føler jeg mig skræmmende meget forstået. Men ellers hader jeg at blive kaldt provokerende og kontroversiel, gu er jeg da forhåbentlig ej for andre end de lammeste idioter, som der indrømmet er mange af.
Hvad er din største bedrift?
Min monografi Læberne sproges om Danmarks største digter F.P. Jac, som i dag (og vel ikke uden videre derfor!) modtager Det Danske Akademis Store Pris, den bog er jeg helt ærligt stolt over, og forunderligt nok er den stadig ikke udsolgt, bestil den øjeblikkeligt hos din lokale boghandler.
Dine største fejl?
Min manglende evne til at sige nej eller i det mindste måske, det kunne være så fedt at skære det øverste fedtlag af stressen, og så bare almindelig egomani: jeg er meget interessant, synes jeg nok, og gør I sandsynligvis også, når I sådan spørger mig om mig, ikke sandt? IKKE SANDT??
Din drøm om lykken?
Svævende travlhed.
Din sindsstemning netop nu?
Let elevateret, dvs. til lige omkring femte sal, ikke sjette, så skulle den nye Killers-plade, indkøbt i går i TP, lige være den grad bedre.
Hvilken dyd er den vigtigste?
Trofasthed, overfor alt og alle du elsker.
Hvilket kunstværk (bog, film, teater, maleri, etc.) har haft størst betydning for dig?
Per Højholt: Digte 1963-1979, Schønberg, 1982. Og deri særligt digtet ”Makker” (fra Revolver, 1977): ”her sad han på den sten lige før og græd ned i sin øl/ over et forspildt liv, sgu ikke nemt at forudse/ at netop han i pyjamas og ragsokker ville gå ind/ i en lancier der henne på marken budt op af et lige/ akkurat tilstrækkeligt antal viber/ men sådan er klassesamfundet” Det er det digt, jeg hele tiden skriver (for dårligt) og anmelder (for dumt).
Hvad betragter du som din største ulykke?
Min fars død, da jeg var 11 år gammel.
Dit motto?
(livet, kunsten etc. er en) FIX ORKIDÈ © Marcel Duchamp.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar