lørdag den 29. november 2008

Truthorn TRUTTET

3 gange!

Jeg sad på nåle på bagerste række i Kunstindustrimuseets festsal ved siden af Thorsten (AKA T.S. Høeg), hvis ubændige musikalitet havde særdeles svært ved at kapere den "dramatiske alt" Elisabeth Hankes insisterende skønsang, jeg til gengæld fik stadig flere sommerfugle i maven over min trut-mission, mens Klaus Rifbjerg distræt motiverede uddelingen af Klaus Rifbjergs debutantpris til en som altid stilig Morten Søkilde (og sidst jeg var i den festsal var for 20 (tyve) år siden, da jeg selv fik debutantprisen, ak!), og Tine Roesen, russist (! hedder det åbenbart), motiverede uddelingen af Akademiets Oversætterpris til Mette Dalsgaard, der takkede på vers, og Suzanne Brøgger forbløffende to the point motiverede tildelingen af Otto Gelsted-Prisen til Pablo Llambìas, der til gengæld holdt en lille tale om Suzanne Bøgger, for ville jeg nu give nogle af de mange ældre herrer et hjerteslag, og hvad med den heftige lysekrone, der hang ned fra loftet, ville den holde til truttet? MEN SÅ trådte Pia Tafdrup op på talerstolen og motiverede glimrende uddelingen af Akademiets Store Pris til F.P. Jac.
Og så truttede jeg 1 gang:

TRUT!

Og så takkede Jac for prisen med et langt og smukt, livsomkringslentrende digt.
Og så truttede jeg 2 gange:

TRUT! TRUT!

Mission accomplished!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar