mandag den 24. november 2008

Elektronisk truthorn søges

En desperat og akut efterlysning

Mesteren F.P. Jac skal hyldes, når han på fredag den 28. november klokken 15.30 i Kunstindustrimuseet modtager Det Danske Akademis Store Pris omsider, så derfor skal I allesammen møde talstærkt op og give jubellyd fra jer, men det er jo ikke nok med stemmekraft alene, der skal også kunstig støj til, og jeg vil så gerne have fingre i sådan et elektronisk truthorn, eller hvad fanden det er for noget, som fodboldtilhængere forstyrrer den offentlige orden med, men hvor sælger de sådan nogle? Findes der deciderede fodboldtilhængerbutikker, eller foregår det gedulgt bag et træ på Gunnar Nu Hansens plads? Det vil jeg gerne have mine læsere til at oplyse mig!

I mens nynner jeg med på tredje del af Jacs digt-føljeton BUKKEFAR (meget apropos min aktuelle venteposition):

Danmark vrimler af forfattere, med årsopgørelser til et par ispinde,
et forfattende folk, hele tiden oddsende på det næste værk,
men pludselig vil klokken ringe, en anmelder har stødt hjerte på bogen.
Så kommer anmeldelserne som vinterstorme, og billedet er så figurativt,
man går hånd i hånd med pressen, skulle livet være så hemmeligt,
den svære toer og treer, cognacen er fordampet på forlæggerens bord.
Men det skal nu nok gå, som at stå af ræset i tide, sysle tid,
og når nu også pamfletten var ens drøm, egotrippets sande blomst.
Aflastningen sidder i fingrene, disse brikker praler til humøret,
nu røg det næste hjørne på plads, flere hoveder, kasketter og cement,
det må sgu være en bro, og noget glidende, brikkerne svinder da.
Nu springer noget i øjnene, venstresiden plages af beverdninger, nh,
navnene er desværre bogstavforfaldne, men et indre tænker tit sit,
nå, nu får det lov at hvile lidt, men noget erindringer som altid tørt.
Hvor er det dog en næsten god bog, men sproget er følelsesstrandet,
og mimikken i erindringstegningen er forgabt i hullet humor, synd,
næsten en hel bog med slagtøj, men så er der knaster på omkvædet.
Tænk at en bog om erotik er til at skrive så talentløst, trækvognen vælter.
Kan en bog om puslespil mon skæres ud i pap, for jeg er så uerfaren,
findes den overhovedet, isåfald må den meget gerne falde mig i hu,
tænk at kunne støbe sin egen isme, ja sågar sin egen biblioteksfløj.

TO BE CONTINUED!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar