søndag den 25. oktober 2009

Populær- vs. Pupillærlitteratur

Tag en helikopter til Danmarks eneste bogmessse: De verbale
Skrumleslumrende i ikke-lyntoget på vej hjem fra Jørgen Leth-foredrag for 7 dedikerede sjæle på Ørum Bibliotek (mødelokalet over for sportshallen, tjat, tjat, tjat, tjat (= badmintonlyd), i kulturhuset) denne onsdag NAT deprimerede jeg mig mørkt over kataloget til Bogfoum 2009 (13-15. november); først dyrkede jeg bare de blandede følelser af fornærmelse og lettelse over, at jeg kun har 1 interviewjob på messen, Merete Pryds Helle lørdag 13.00, men hurtigt opdagede jeg, at det fanden ikke var fordi der var så frygtelig mange andre folk, jeg overhovedet havde LYST til at interview, ikke mange flere end Svend Åge Madsen (interviewes tre gange af Skyum, det må da blive kedelig for dem begge to!), Pia Juul og Henning Mortensen, at der faktisk ikke var så frygtelig mange skønlitterære forfattere på de større scener, forlagenes og de officielle (men nu heller ikke de små), overhovedet, at bare på Gyldendals Tranescene er fordelingen (ca., der kan være krimi- og spændingsforfattere, jeg er lykkeligt uvidende om) 43 faglitterære forfattere og 12 skønlitterære  - alle, der er smallere end pænt brede, er relegeret baglæns ud til "Forfattermarathon" i GY-lokalet Trykkeriet onsdag 12. november (hvor jeg interviewer Henning Mortensen og Naja Marie Aidt (på sjældent DK-besøg, Nordisk Råd-vinder, novelle-bestsellerforfatter, ny digtsamling til november, alligevel ikke folkelig nok til bogmessen!)) og deraf følgende markant usynlighed - at der af POESIforfattere på større scener er i alt 2½ (TO EN HALV!), Benny Andersen og Peter Adolphsen/ Ejler Nyhavn! Dundrende deprimt!

Nej, kom til Århus, min ven, hvor poesifestivalen (der også er en kunstudstilling og en "publikationsmesse" for bittesmå forlag) VERBALE PUPILLER, arrangeret af lutter, højt flammende ildsjæle, i dag søndag synger på sidste, skønne vers. Jeg var forbi festivalen, symbolsk udspillende sig i KÆLDEREN under Kunstbygningen, torsdag aften og medvirkede selv med et potpourri af tekster om of af Johs. L. Madsen (hvis 1970-roman jo har lagt navn til festivalen). Derudover holdt Peter Laugesen en heftigt glødende åbningstale feauturing først og fremmest Rimbaud, Niels Fran læste snurrige og smældende svar + spørgsmål op fra sit work in progress, Vagn Steen konkretisme-gøglede, Cia Rinne konkretisme-pludrede, forfatterskole-elever, Rasmus Graff, Theis Ørntoft (åh, bus/metro-digtet), Amalie Smith (som jeg ikke havde hørt før, hun er sgu god, til at være skrap!) (Daniel Bondebjerg nåede jeg ikke, the midnighttrain to Kbh. kaldte atter) trådte i karakter! Med bogmesse-miseren i baghovedet var det så fedt, at det var til at græde over - og i aften optræder Anne Cotton (en tysker!) og Morten Søndergaard, Ron Winkler (en til tysker!) og René Jean Jensen, Uljana Wolf (endnu en tysker!) og Ursula Andkjær Olsen og Er de sjældne med Lone Hørslev - ikke noget at betænke sig på, overhovedet! - og der er også et lille, tykt og skarpt katalog, med gode præsentationer af de medvirkende digtere og billedkunstnere og glimrende artikler af bl.a. Charles Bernstein, Thomas Hvid Kromann og hunden, sagde mig. En virkelig bogmesse og et virkeligt bogmessekatalog! New Århus!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar