lørdag den 31. oktober 2009

OG HVEDEKORNET DØR IKKE

Farvel Borgen! Goddag forlaget Godot!

TIDSSKRIFTER FORGÅR, MEN HVEDEKORN BESTÅR!
- Poul Borum

Om en i skrivende nu 45 minutter, klokken 14:03, bliver det officielt - og det gør det så altså i stedet i dette øjeblik på bloggen, passende nok - i radioprogrammet Skønlitteratur P1, ved min WA-kollega Klaus Rothstein, at Borgens Forlag mandag klokken 13:07, efter 45 år og i et rungende mødelokale på Valbygaardsvej, opsagde tidsskriftet for kunst og poesi Hvedekorn, redigeret af mig og Chr. Vind,  fra og med næste årgang, den fireogfirsindstyvende. Pga. forlagets dårlige økonomi og deraf resulterende nye identitet som IKKE et førende skønlitterært og poetisk forlag.

FORBANDET OG
FORPULET NOK!

Men, som jeg manisk råber op i radoprogrammet, Hvedekorn er livsnødvendigt for dansk poesi og vil og må og skal og kan ikke andet end at fortsætte. Spørgsmålet er bare hvor og hvordan og under hvilke økonomiske og praktiske vilkår, og lige nu diskuterer redaktionen på livet løs med sig selv og gode venner, hvilken vej, der er den fornuftigste og abeskønneste at gå, og positive, håbefulde kontakter er allerede etableret og i bevægelse.

SÅ BARE
UROLIG!

I den artikel fra Kritik nr. 75/76 fra 1986 af Poul Borum, Hvedekornsredaktør fra 1968 til sin død 1996, , som bærer overskriften "Og hvedekornet dør ikke" og hvorfra blogpostens motto er hentet, skriver han afslutningsvis og besværgende følgende:

"Så længe der kommer bidrag, som har den nødvendige kvalitet, dør Hvedekorn ikke. Så længe er der behov for tidsskriftet (Bank under bordet).

BANK PÅ DØREN
HOS GODE FORLAG!

For der kommer stadigvæk og ustandseligt bidrag, der har den nødvendige kvalitet, og fx her forleden et brev fra 22-årige Frederikke Lindahl fra Kolding- som jeg havde med, brevet altså, i radioudsendelsen, hvor jeg vist en enkelt gang kommer til at kalde hende Henriette, undskyld, Frederikke! - lad mig citere et andet fino digt end det, jeg i al hast reciterer on the air: 

jeg fulgte trådene
i dine hænder
snublede over en kno

FORDI FREDERIKKE
DERFOR HVEDEKORN!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar