mandag den 27. oktober 2008

Føljetoner (pluralis)

Nyt om Bianca og fortsat Jac

Bianca er fundet på gulvet i teltet i Oslo og frelst fra en skæbne værre end papirmøllen. Følgende SMS klikkede ind fra Norge i går: "Bianca er i sikkerhet, også alt ekstramateriale"! Pyyh, og det må så være beviset på, at blogs giver mening: Noget lost bliver efterlyst og derpå  found.

For nogle uger siden publicerede jeg første del af F. P Jacs eksklusive digtføljeton "Bukkefar", med undertitlen "NÅR VI LÆGGER ÅRSBRIK NUMMER 40", her kommer anden del:

En tur ud i solen, snart er man flygtig med avisen
og den lunke porter, hoppende i jakken, til kapslens spring.
Hele min hjernefunktion er nyvækket, brikkerne skal tøes op,
en cigaret i flaben, små kaoscirkler i luften, avisen må vente.

Jeg sidder her igen, men bygger fra midten, hvor er hjørnerne,
mens alle bøgerne står i stampe, disse uslingekrimier irriterer,
måske et essay om disse galopmord, alt det overklassen drømmer om,
dem der selv er så bange for myggestil, samtidig med apotekerfobierne.

Ugen i det lejede sommerhus, med computer, skyer og puslespil.

Vejret er himmelslentrende, til frue og afkom, jeg cykler sved.
Disse små afgrøder, antikvariater kaldes de, åh, jeg dåner.
En posefuld for en hundredbasse, nok kigge men ikke læse nu.
Puslespillet skal jo nå dagen, en gave der ligger og vigter sig.

Jeg står på to hænder, det første hjørne er hjemme, mine evner himler,
nu kan jeg gå til og fra, tiden er der, rækkevidden er selvtillid.
Hjørnet bliver længe stående, så falder endnu to på plads. Hvad?

Det er et skue af hårtoppe, kasketter og synkende sol,
Men der er også en rundbue i cement, og helt øverst, er det bilfælge?
En stor brik passer nu i Uet og følges af et K, det var dagens dont.

Nu niver søvnen nedbøjet, men i morgen skal være helt boglagt.
Temperamentet er at løsrive hovedet fra kyllingen, skalde nye bøger,
eller muntre fremadshånd på skulderen. Åh giv mig søvn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar