onsdag den 22. oktober 2008

Chok & ny begyndelse

Okay, nu er bloggen omsider blevet autonomt umiddelbar! Jeg er netop vendt hjem fra et effektivt crash course i gør-det-selv-bloggeri i Antonigade og burde nu være min egen herre i min egen tid her i b-sfæren. Hvilket forhåbentlig vil betyde både hyppigere og hurtigere og hidsigere og hysteriskere poster! Fx kan jeg nu direkte rapppotere om mit CHOK over at finde en ny bog af Christina Hesselholdt i min avis-postkasse: Camilla and the Horse! Den er der sgu da ikke nogen, der har advaret mig om, og hun udgav for søren da et vokse(n)værk så sent som sidste år, romanen I familiens skød, og så plejer der altså at gå mindst to år inden næste vokse(n)værk, det er OK med pludselige børnebøger, men ikke med bratte vokse(n)værker, jeg har brug for varsling i god tid, og da især i et år, hvor det regner ned med fuldvoksne 90'er-pigers viltre vokse(n)værker: Helle, Aidt, Guldager, Hammann, Pryds Helle (= Liv Mørk), Balle. Og hvornår udkommer den ? Allerede på næste FREDAG, og jeg, som også har også en hel Høeck-betonklods at spise mig igennem! I'm not ready! Og hør bare, hvor dog nådesløst forjættende velskrevet første sætning lyder:
 "I sommer, da jeg vandrede omkring i Wordsworths bakkede landskab, hvor skyggerne er så mørke og markante, at toppene ser ud, som om de er overhældt med vand, og søerne så dybe ... kom et jagerfly så pludseligt til syne, at jeg helt uvilkårligt smed mig ned på maven, slået med rædsel."
Og nu er jeg i gang med at læse, i løb, i trav med at læse, og så kan jeg, chokeret, ikke holde op:
"Jeg havde hverken set eller hørt det, før det var over mig. Det vippede med vingerne, det lagde sig på siden og var væk mellem to bakker. Det var så elegant, så hurtigt og pludseligt, og fra det øjeblik levede og åndede jeg for at komme til at se ét til, helst mange flere. Jeg var heldig for de britiske jagerpiloter øvede sig den sommer på at sno sig mellem bakkerne i Lake District, og måske fløj de videre ind i det skotske højland, før de fløj videre til Afghanistan; som jagende skygger over de endeløse opiumsmarker og de endeløse bjergområder "med deres last af død", som jeg ved gentagne lejligheder sagde til mig selv for at dæmpe min begejstring, og jeg fik i hvert fald et eller to at se hver dag."
Det kalder jeg Écriture-Action! Hvordan ikke læse videre? Men jeg tvinger mig til at stoppe her. Så posten bliver næsten hurtig og hidsig og hysterisk, og den næstfølgende lige om lige om lidt kan komme jagende ...
Men sikke dog en insisterende mærkelig og mystificerende titel også: Camilla and the Horse. For vildt foruroliger den!

1 kommentar:

  1. Kommentarer

    Mandag, oktober 27, 2008
    Kirsten Nørgaard siger:


    Jeg vidste det - jeg kunne mærke det på mit venstre knæ!
    ;-)
    (se Eskildsen: en ironi-smiley!).
    Nu vil jeg glæde mig til at læse bogen, så jeg kan udtale mig på et sagligt grundlag ;-)

    Mandag, oktober 27, 2008
    Lars Bukdahl siger:


    Nu har jeg så læst Christina Hesselholdts forunderlige bog, herunder titelteksten eller -novellen, og faktisk er Kirsten N's fortolknings-plat ikke langt fra at ramme plet; hovedpersonerne hedder faktisk Camilla og Charles, og på et tidspunkt under det natklubbesøg, som danner ramme for teksten, udspiller sig følgende ordveksling:

    "Mein schatz" siger min skat [en natklubpige LB] ved synet af mig (kineserne er ved at gå deres vej) og anbringer sig på en stol bag mig og slår armene om mig, "Camilla and the horse" siger hun til de andre og peger på min mand og mig. Så ryster hun den ene finger foran sin næse og retter sig selv: "Prince Charles" siger hun og peger på min mand."

    Jegfortælleren Camilla har tidligere rost sin mand for "kneppe som en hingst". Så det er med andre ord ikke Camilla (Parker Bowles) men "Prins" Charles, der er the horse.

    Hvilket i og for sig ikke gør titlen (og VALGET af titlen) mindre vildt foruroligende

    Søndag, oktober 26, 2008
    Bent Otto Hansen siger:


    Dr. Eskildsen...I presume?

    Søndag, oktober 26, 2008
    Kirsten Nørgaard siger:


    Jeg mener: når man bevæger sig rundt i denne her bloggosfære, så vænner man sig til at smide hurtige kommentarer, til udveksling af ordspil og ping-pong. Og det sker også på blogge, hvor der "kommer" almindeligt intelligente mennesker.
    Denne her kommentar var plat, og det vedstår jeg. Jeg trykkede for hurtigt på gem, men jeg glemte nok også, at dette her måske ikke lige var stedet...

    Søndag, oktober 26, 2008
    Kirsten Nørgaard siger:


    Jeg ved godt at den var plat. Hvis den støder nogen, må administratorerne meget gerne slette den igen. Kan det lade sig gøre?

    Søndag, oktober 26, 2008
    Jan Eskildsen siger:


    Virkelig intelligent kommentar fra Nørgaard. Hvem har lukket dig ud?

    Torsdag, oktober 23, 2008
    Kirsten Nørgaard siger:


    Camilla Parker Bowles ligner en hest.

    SvarSlet