onsdag den 31. december 2008

Surrealistisk hævn

Den bedste julegave du ikke måtte købe (eller bytte dig til)

Den mest cool danske dvd i lang tid, mundret betitlet Danske eksperimentalfilmklassikere 1942-1958 er i følge filmbladets Ekkos hjemmeside trukket tilbage fra markedet af dens udgiver Det Danske Filminstitut, fordi de glemte at spørge Wilhelm Freddies bobestyrer om lov. For 70 år siden var det staten, der beslaglagde Freddies stødende kunstværker, nu er det åbenbart payback time, hvilket man godt kunne fryde sig over, hvis det ikke var fordi især dvd'ens to Freddie-film, Det definitive afslag på anmodningen om et kys og Spiste horisonter er komplet uundværlige for alle ægte surrealisme- og avantgarde(film)entusiaster. 35 eksemplarer af dvd'en nåede at blive solgt, deudover er blogbestyreren i besiddelse af et anmeldereksemplar, og man er meget velkommen til kontakte mig via bloggens kommentarfelt for en privat, illegal visning (det tror jeg Freddie ville have være helt med på); når 25 har meldt sig, offentliggør jeg tid og sted, prisen bliver 1 udstoppet franskbrød (jf. (til den tid) Spiste horisonter). Jeg ville gerne have aftrykt min Ekko-anmeldelse af den nu ikke-eksisterende dvd, men lige før jul modtog jeg en mail fra min redaktør med følgende, meget korte, vedhæftede tekst:

Copyright
Artikler til Filmmagasinet Ekko må ikke være offentliggjort tidligere. De er forbeholdt magasinets trykte og elektroniske udgave og kan kun genoptrykkes efter aftale med Ekko. Chefredaktør Claus Christensen, 1. marts 2008

Det er lige i overkanten at komme i konflikt med 2 copyrightindehavere, så i stedet af trykker jeg nedenfor et lidet kendt prosadigt af Freddie fra 1937:

Mrs. Simpsons lyserøde sko

flettet af blomstrende timian, rejste alene med p.l.m. hvis man troede de små garnisionsbyers musikkorps spillede "madelon" ville det være at profanere de lyserødes højtideligte mission, tour eiffel, buckingham palace og statue of liberty nynnede den heroiske sang, der fik alverdens lommeure til at gå i stå. - 1937.
Også et filmmanuskript, klø på, Mr. Lynch!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar