mandag den 8. december 2008

Pigeon's Portal

A Kassen leder duerne gennem loftet på Nikolaj, det skal de ikke have utak for

A Kassen: Damaged by water, financed by insurance. 32 sider, 125 kr. Space Poetry.

Jeg ville ønske, jeg kunne skrive digte og romaner (og børnebøger) som kunstnergruppen A Kassens kostelige, mere eller mindre stedsspecifikke værker og installationer og aktioner og MASKINER, som nu senest den multitude af påfund, der under titlen 40 grader +  folder sig ud i Kunsthallen Nikolaj frem til 22. februar, og som jeg blev ledt på sporet af via Michael Jeppesens generøst vrissende anmeldelse i Information, som jo så altså var godt for noget (det kan godt være at Jeppesen er sovset ind i alt muligt inhabilt kunstsamlermudder, men han er den eneste kunstkritiker lige nu, sgu, der orker mene noget (offensivt og ikke-konsesuelt)); de to mest åbenlyse hits på udstillingen er "Pigeon's Portal", en portal mellem to (tidligere) vinduer, der (mimende vinduernes form) tillader duer at spadsere eller flyve på tværs af udstillingsrummet, hvilket desværre ingen gjorde, da jeg fredag eftermiddag var forbi, og komplikationen, lad os kalde den det, "Yellow Is White", som ikke lyder så frygtelig monstrøs i pressemeddelelsen/præsentationen:
"en gammel sort/hvid filmeffekt ses genskabt som et kombineret video- og installationsværk, der fordeller sig i udstillingsbygningens Øvre Galleri samt i Tårnrurmmet. Videodelen, der vises i Tårngalleriet, er en dobbeltprojektion inspireret af en snesvejrsscene fra W.C. Fields-filmen The Fatal Glass of Beer (1933), kombineret med direkte bluescreen-transmission fra installationen der laver et et snevejr med cornflakes i Øvre Galleri."
Men det er sgu ikke nogen "installation", det er en gigantisk, larmende og svinsk MASKINE, der transporterer cornflakes rundt på et samlebånd og øverste oppe blæser (de fleste af) dem ud (foran blue-screen'en), hvorefter de bliver slæbt op igen og blæst ud igen, bortset fra at en hel masse (af de stadig mere knuste flager) ryger udenfor på gulvet og på gæsterne og fx mig.
En forblæst Storm P. maskine, if there ever was one (A Kassen deltog også i sommerens Storm-P-tribute-udstilling i Brøndsalen på Frederiksberg Meget kunne være anderledes med "Water Vortex", en vandpumpe, der forårsagede køkkenvask-malstrømme i Haveselskabets Haves sø, vistnok, for de 3 gange, jeg var forbi, virkede den ikke).
En gigantisk roman, der laver snevejr som/til en W.C.Fields-film med cornflakes, konkret og billedligt talt. Se, det er en plan.
Men groft nok kreerer A Kassen, der består af de unge kunstnere Søren Petersen, Morten Steen Hebsgaard, Christian Bretton-Meyer og Tommy Petersen, også skønne bøger - og her tænker jeg ikke engang på de tre bind, to haiku-samlinger og en Falsk Aldi-Skilt-samling, som de to A Kasse.-medlemmer Petersen og Bretton-Meyer har udgivet (og som til overflod er omtalt i Generationsmaskinen og indstillet til Bukdahls Bet) - dels malebogen Malbuch med malebogsillustrationer af en række værker og aktioner og dels den splinternye Damaged by water, financed by insurance, der meget straight foto-dokumnetaterer en række nylige værker (lad os bare kalde dem det), "et vinskadet loft, hvor de drypper med vin ned i glasset på en ældre udstillingsgæst; post der makuleres når postmanden afleverer det og sendes ud i byen som konfetti; refleksion af en flok får der har være på besøg på et kunstmuseum; en kebab skåret somn skulpturen "endless column" (og Michael Jeppesen må gerne mene, at det altsammen bare er ufarlig og lun hiphed, for det er det vel også, men det er tillige, synes jeg, en herlig opfindsom og konkret (og derfor også (menings)kritisk) nonsenspraksis!). BORTSET fra at samtlige sider omhyggeligt er vandskadede (og hvis der noget, der er værre end at brænde en bog, så er det at drukne en bog), og hvorfor? Derfor:
"Inspireret af oversvømmelsen i 2002 af prags arkæologiske insititus bibliotek, hvor 60.000 bøger blev vandskadet og efterfølgende restaureret ved hjælp af blandt andet frysetørring har A Kassen i deres nye bog eksemplificeret kulturel skrøbelighed.
Tænk, hvis Vi, de druknede virkelig var druknet (og modsat A Kassens bog forblevet dernede, på swimmingspoolens bund!)
Man kan more sig over flere af A Kassens kostelige værker (bl.a. bagage af træ ("that have been brought with us om several journeys), og en stuk-rosette formet som en chokoladekiks) på deres egen hjemmeside www.akassen.com og deres galleri Kirkhoffs side www.kirkhoff.dk .
En sonetkrans, helt åben, som en dueportal. Skriver jeg nu!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar