onsdag den 20. maj 2009

Nej, dommeren gjorde det

Krimitest afsløret og løst

I min kommentar, "I krimikrammebamsens kløer", om Thomsen, Juul, Skov og co., i forrige uges WA Bøger indgik følgende passage, med samt forbudt parentes:

Fra Dostojevskij til Hans Scherfig (i samtlige romaner; er clouet i Det forsømte Forår virkelig afsløringen af overlæge Thorsen som Lektor Blommes morder?) har forfattere groft og illoyalt benyttet sig af krimiskabeloner, uden at de derfor er blevet arresteret af kriminalromanpolitiet, som da også først nu, hvor krimi er mainstream, har fået kritisk autorisation.

DET VAR EN TEST!

Lektor Blommes morder er ikke Overlæge Thorsen, men dommer Edvard Ellerstrøm (som nedmobbet skoleelev). Jeg ville bare lige teste, om morderens identitet var afgørende nok til at, at mine og Scherfigs læsere - og hvem har ikke i forsømte forår som dette læst Det Forsømte Forår? - orkede at erindre sig den. Foreløbig har kun to reageret på fejlen, den BEVIDSTE fejl, og det er mine to kolleger Hans Mortensen og (Scherfig-biograf) Arne Hardis, hvilket jo ikke er et dårligt resultat, eftersom det just præcis understreger min pointe,, at pointen med Det forsømte forår ikke er kriminalmysteriet, ligesom det heller ikke er det i Pia Juuls Mordet på Halland.

DET VAR NEMLIG EN TEST!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar