onsdag den 10. september 2008

Spøgelsesdetektiv

Torsdagsrapport: Århus festuge i pisregn og mig i min skarpe fødselsdagshabit – men i smilets by sælger de selvfølgelig paraplyer i DSB-kiosken, hvilket dog ikke formildede manden ved disken overfor: UNDSKYLD, råbte han til kunden bag ham, der slet ikke havde sagt noget, JEG SAVNER MIN KONE! Og ingen cafeer på min rute, kun værtshuse og kroer og bodegaer atter øltelte, først helt nede i Vestergade, på Cafe Vestergade (?), kom jeg i tørvejr til min præ-show-hvidvin. Hvorpå jeg sgu da ikke kunne se Århus Kunstbygning for den skov af kunstnerisk byggelegeplads, hvor nogen tydeligvis optrådte med noget, og lektor Ib Johansen som sædvanlig stod og så på. Omsider faldt jeg ind af en bagindgang til velsagtens cafeen, hvor 30 +60-århusianerinder på rad og række spiste røget laks, og blev venligt fuldt ned til underetagen (siden hvornår har Århus Kunstbygning haft en underetage!?), hvor Jens Smærup Sørensen ventede tålmodigt. Vi var som henstillet kommet i god tid til vores såkaldte ”Århussamtale”, fordi DR optog den hel samtaleserie og kræver grundig pudring af blodsprængte litterater. Sminkøren anbefalede mig at bruge dagcreme, men var det ikke snarere dagen, der havde brug for migcreme? Nå, vi gik på så, og jeg havde forberedt en håbløs og desperat nødtrampolin af et tematisk modsætnings-netværk (troskab/mobiltet, form/frihed etc.), som jeg heldigvis (næsten) ikke fik brug for, for helt af os selv sludrede vi groovy derudad om helst kun litteratur og litter lutteratur ; og vederkvægende sgu at høre den brat folkelige forfatter patronisere REALISME som en billig litterær effekt, han ikke var alt for stolt af at benytte sig af og i hvert fald aldrig blev nogen fast abonnent på. Som det første punkt afslørede jeg plottet i Mærkedage: Det gamle bondesamfund DØR! Og Smærup udpegede Søren Krarup som ikke morderen, men detektiven, der nemlig er den virkelige skurk, fordi han er en spøgelsesdetektiv. En enkelt irsk øl og sirlig sladder om det danske Akademi, før jeg snublede mig på det sidste tog og slumrede hjem til min pind. Torsdagsrapport: En god virkelig aften i Århus.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar