tirsdag den 10. november 2009

Dobbeltpoetisk Vega this evening

Gy- og Hvedekorn-debutanterne Theis og Nicolais hemmelige identitet som popstjerner

I aften er Twins Twins opvarming til koncerten med Oh No Ono på Vega, hvilket nemlig også er en POETISK begivenhed  - før i tiden ville digterne frygtelig gerne være popstjerner (Jørgen Leth backstage i Spoken Word-teltet på Roskilde efter øredøvende bifald: det må være sådan, det er, at være Mick Jagger). I dag ER digterne popstjerner - VED SIDEN AF at være digtere (Jørgens søn Kristian har skrevet et par glimrende digtsamlinger og er samtidig forsanger i gruppen The William Blakes): Forsanger i Twins Twins er Theis Ørntoft, som dette forår med debuterede med offensivt charmerende Yeahsuiten på Gyldendal, keyboardspiller i Oh No Ono er Nicolai Koch, som debuterede med  6 sirligt (og sitrende) hermetiske digte i Hvedekorn 3, 2009 (og var blandt de nominerede til prisen som Årets Skovhuslyriker). Og fordømt, at jeg skal i noget så håbløst gammeldags i teatret i aften (bortset fra at jeg sgu heller ikke vil gå glip af Jokums burleskedrama), ellers havde jeg været der som et (rustent) søm! Her et digt, der ikke er en popsang (og dog!), af Nicolai (i bladet skæmmet af en trykfejl, som er rettet her, omsider):

det sker du løber blind
nærmest filmisk passet
ind mellem to sæler i brystet

midt på stien
stiger du mod tvivlen
tviner mod vinden som et luftskib

under dig skærer
en sild sine bønner
udbrændt og besvimet af bevægelse

Og her et digt, der næsten er en popsang (og dog), af Theis:

Det er bare lunt

Den her gråvejrsdag kommer som sendt med regnen
det er sindssygt lunt, 10-15 grader - så kan det jo ikke blive lunere!
og himlen er virkelig, virkelig grå
det er de faktuelle facts

imens er jeg lige så langsomt gået hen og stået på bussen

musikken jeg hører er vildt udmærket
det er nok noget af det mest udmærkede musik jeg nogensinde har hørt
det er relativitet på realplanet
og imens er jeg gået hen og stået af bussen
og imens er jeg gået ind i gården og imens er jeg gået op ad trappen
og imens har jeg låst mig ind

hver gang jeg tager et valg mister jeg alt andet

jeg åbner døren og går ud på mit værelse
ud på tynd is

- god koncert, poeter!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar