søndag den 9. november 2008

Jeg har Dig paa Følelsen

Et splinternyt digt af Jens August Schade til salg for lige nu kun 1250 kr, læs det her

bruun-rasmussen.dk kan man de næste 27 dage og 23 timer byde på et utrykt og hidtil ukendt SKØNT kærlighedsdigt af Jens August Schade plus et "kærestebrev" (til, oplyser auktionsfirmaet, Birgit Schmedes) og en håndfuld bøger. Her klokken 14.38 er højeste bud 1200 kr, og det er jo ingenting, så hvad er der at betænke sig på? Jeg har møjsommeligt afskrevet både digt og brev fra min skærm (jeg kunne ikke finde ud af at printe), men det var så rigeligt umagen værd; her er først det effektivt (formoder man) forføreriske kærestebrev:


Gardes Allé 14
                               Hellerup

    Du store Mirakel
    Jeg kan tusinde Navne til
Dig. Hermed nogle Overførings-
Blomster til Din Sjæl – nej,
Til Tine Elisabeth selvfølgelig,
og et Digt til din Sjæl Af
nogle, som jeg skrev mens Du
var ude at rejse i Sveriges
store Vidder –

                      Dette kan ogsaa
                      Overføres –
                   
                      [tegning af blomst]

                      Din
                      Jens August Schade


Og her er digtet - verdenpremiere! -  svimlende rundtosset mellem himmel og hav, fugle og tagrygge, indtil brat og ud af det blå hendes hvide bluse i restauranten dukker op, og digtet på stedet umiddelbart HIMLER:

Et Mirakel

Ja, kæreste Lykkebud,
Du bringer Lykke
med fra Havene, fra Lattermildheden,
                                fra Havstokken –
fra det store Hav af Mildhed ved
                                      hvis Kyst
Du staar og ler. – Min Sjæl, min Sjæl
-forunderlig er Du, Du er som Modermælk
for det lille Barn, som Vin
for Englene. Jeg søgte Dig
i mørke Stræder, i dybe Skakter
i mange Aar – jeg havde Dig
paa Følelsen, i mine Tanker
uden at kende Dig. Jeg hørte Dig
om Natten i Fuglenes Træk
over Byen, som Vifter
der spredte sig ud og forsvandt
som en lille Stribe i Mørket
en sød Horisont
mellem Hustage – blaa, højt oppe. –
                                  Jeg hørte
dem skrige og vifte med Vinger,
der suste i Luften – og bragte Bud
fra store Have. Saadan er Du –
jeg ledte i Luften, jeg ledte
                                paa Jorden,
jeg hørte Din Aand og Din Himmel
                                         tale
en pludselig Dag. – saa var Du dér
i Luften foran, Din hvide Bluse
var syet af Havskum, jeg hørte suse
i Restauranten. Og om Dig laa
en Himmel af Lykke, saa dyb og blaa.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar