Et ALTafgørende afsnit er brutalt skåret ud af min (med rette!) hysteriske kommentar bag på WA Bøger (og nedenunder Lars Vegas' fine, fine Hvedekorn-tegning), et nonsensafsnit nemlig, fremhævet her med FED:
POESIFORBI På Bogforum denne weekend er ikke-Bennysk poesi inderligt bandlyst, og langsomt, men dødsikkert lukkes luften ud af kvalitetsprosaen - med et sssssssuk
Bogmiseren
af Lars Bukdahl
Blandt de 850 programpunkter i programmet til årets Bogmesse i Forum har jeg optalt i alt 4 (fire!) punkter, hvor poesien på en messescene eller en forlagsscene spiller hovedrollen:
Bogmiseren
af Lars Bukdahl
Blandt de 850 programpunkter i programmet til årets Bogmesse i Forum har jeg optalt i alt 4 (fire!) punkter, hvor poesien på en messescene eller en forlagsscene spiller hovedrollen:
Lørdag kl. 15:20, multi-forlagsscenen Under Uret, ”Benny Andersen læser op af sin nye digtsamling ”Kram” – med efterfølgende signering” (ikke af Benny, men af hans bog, formoder vi). Lørdag kl. 18:00, messescenen Scenen, ”Benny Andersen i samtale med Thomas Thurah om ”Samlede sange” samt sin nye digtsamling ”Kram” Også (!) lørdag kl. 18:00, messescenen Bogcafeen, ”Peter Adolphsen og Ejler Nyhavn [som har begået et snurrigt bind parodiske/pastchiøse vers, men vel ikke til hverdag kalder sig poeter, hvilket jeg er ret sikker på, at Benny Andersen til hverdag (og fest) gør LB] i samtale med Kamilla Löfström om ”Katalognien”. Søndag kl. 11:20, multi-forlagsscenen Under Uret, ”Peter Adolphsen og Ejler Nyhavn præsenterer sammen deres versroman ”Katalognien””.
Det er betydeligt sølle, rekord-sølle! Og ikke bare for dårligt, men også for dumt, i forhold til hvor meget lyd og show og gammeldags spektakel, der er i poesioplæsninger nu om stunder, sammenlignet med den gennemsnitlige, solidt hensnorkende forfattersamtale; rent oplevelsesøkonomisk fatter jeg simpelthen ikke, at poesien ikke har en kæmpe Benneweis-manege akkurat midt i Forum.
Det er betydeligt sølle, rekord-sølle! Og ikke bare for dårligt, men også for dumt, i forhold til hvor meget lyd og show og gammeldags spektakel, der er i poesioplæsninger nu om stunder, sammenlignet med den gennemsnitlige, solidt hensnorkende forfattersamtale; rent oplevelsesøkonomisk fatter jeg simpelthen ikke, at poesien ikke har en kæmpe Benneweis-manege akkurat midt i Forum.
Ser man nøjere efter imidlertid, står ikke bare poesien i særdeleshed, men den gode skønlitteratur i almindelighed absolut sløjt repræsenteret på årets bogmesse, rekord-sløjt. Jeg prøvede at opliste forfattere, jeg (helt, halvt, pletvist) respekterer, med selvstændige optrædener på messe- og forlagsscener (i rollen som skønlitterære forfattere, Dorrit Willumsen og Inge Eriksen fx har i år skrevet erindringer, og erindringer og SAMTALEBØGER elsker messen). Så få ca.: Andersen, Adolphsen/Nyhavn, Bodelsen, Fupz, Guldager, Helle (Pryds), Jepsen, Jessen, Juul, Leine, Madsen, Marx (Vibeke!), Mortensen, Rifbjerg, Svendsen, Thomsen, Zola (Christensen!).
Med den kvalitative bundrekord in mente bliver det jo desto absurdere, at en af messens absolutte hovedbegivenheder er afsløringen af, hvem der får ”Danmarks største litteraturpris”, Danske Banks nemlig: Pia Juul for romanen Mordet på Halland (som I har at klikke til sejr, på danskebank.dk/litteratur ), Juliane Preisler for romanen Privatpersoner eller Søren Ulrik Thomsen for essayopsamlingen Repremiere i mit indre mørke, alle tre farveægte digtere med vægtige lyriske forfatterskaber bag sig (og, tror vi på, foran sig).
Juul har to optrædener, Thomsen en enkelt, mens Preisler slet ingen steder er til at få øje på! Dvs. heller ikke på hendes forlag Gyldendals egen Tranescenen, hvor den skønlitterære nedskalering så også er radikalt blodig: 65 forfattere i alt, hvoraf kun 11-12 stykker – inkl. kriminalister, som jeg godt kan have overset et par stykker af - optræder i rollen som skønlitterære forfattere. Rekord-flovt! Ud over Preisler har de ikke plads til fx vinderen af Nordisk råds Litteraturpris 2008, Naja Marie Aidt, på sjældent besøg fra NY og aktuel om et par uger med digtsamlingen Alting blinker; hun må nøjes med en perifer panel-optræden oppe på balkonen apropos en noir-antologi.
Med den kvalitative bundrekord in mente bliver det jo desto absurdere, at en af messens absolutte hovedbegivenheder er afsløringen af, hvem der får ”Danmarks største litteraturpris”, Danske Banks nemlig: Pia Juul for romanen Mordet på Halland (som I har at klikke til sejr, på danskebank.dk/litteratur ), Juliane Preisler for romanen Privatpersoner eller Søren Ulrik Thomsen for essayopsamlingen Repremiere i mit indre mørke, alle tre farveægte digtere med vægtige lyriske forfatterskaber bag sig (og, tror vi på, foran sig).
Juul har to optrædener, Thomsen en enkelt, mens Preisler slet ingen steder er til at få øje på! Dvs. heller ikke på hendes forlag Gyldendals egen Tranescenen, hvor den skønlitterære nedskalering så også er radikalt blodig: 65 forfattere i alt, hvoraf kun 11-12 stykker – inkl. kriminalister, som jeg godt kan have overset et par stykker af - optræder i rollen som skønlitterære forfattere. Rekord-flovt! Ud over Preisler har de ikke plads til fx vinderen af Nordisk råds Litteraturpris 2008, Naja Marie Aidt, på sjældent besøg fra NY og aktuel om et par uger med digtsamlingen Alting blinker; hun må nøjes med en perifer panel-optræden oppe på balkonen apropos en noir-antologi.
Gyldendals trøstepræmie til sine skønlitterater var anden årgang af København Læser-arrangementet ”12 timer med litteratur, samtaler og musik hos Gyldendal” i deres eget lokale Trykkeriet i onsdags, her optrådte både Abildgaard, Aidt, Boberg, Fruelund, Jensen (Louis), My Jones, Jørgensen, Llambías, Marstrand-Jørgensen, Moestrup, Preisler, Skinnebach, Sørensen (Knud), Ørnsbo (Tore) og Ørntoft, men i sammenligning med horderne i Forum er det jo nærmest at betragte som en privat fest, hvilket sgu er en trist mahogni-vinkling af egen litterære skønhed.
Nej, den rigtige, ambitiøse, viltre bogmesse pågik for tre uger i ÅRHUS som en ”Poesifestival, Publikationsmesse & Udstilling” i Århus Kunstbygning under det smukke navn – hentet fra syredigteren Johs. L. Madsen udsyrede roman - Verbale Puiller. Her havde alle de bittesmå forlag fra Arena til * [Asterisk], der lige nu står for mindst 50 % af kvalitetspoesien, deres helt egne stande, og her oplæste for fuld udblæsning smalle koryfæer fra norske Jan Erik Vold og finlandssvenske Cia Rinne til elektrisk pæredanske Vagn Steen og Niels Frank og Peter Laugesen, der med pokefjæs og malmrøst gav et dadaistisk lyddigt af Hugo Ball til bedste, så god en poetisk kendingsmelodi som nogen:
”jolifanta bampla ô falli bambla/ grossige m’pfa habla horem/ égiga goramen/ higo bloiko russula huju/ hollaka hollala/ anlago bung/ blago bung/ blago bung/ bosso fataka/ ü üü ü”
Til den forkerte bogmesse i Forum foreslår jeg følgende, enkle huskeråd fra Naja Aidts nye digtsamling som usynlig, allestedsnæværende jingle:
”hvis du kommer til Danmark/ kan du klæde dig ud som/ wienerbrød/ så kan du bo/ i bagerens vindue/ indtil du bliver spist/ eller smidt ud/ så ligger du ingen/ til last.”
Nej, den rigtige, ambitiøse, viltre bogmesse pågik for tre uger i ÅRHUS som en ”Poesifestival, Publikationsmesse & Udstilling” i Århus Kunstbygning under det smukke navn – hentet fra syredigteren Johs. L. Madsen udsyrede roman - Verbale Puiller. Her havde alle de bittesmå forlag fra Arena til * [Asterisk], der lige nu står for mindst 50 % af kvalitetspoesien, deres helt egne stande, og her oplæste for fuld udblæsning smalle koryfæer fra norske Jan Erik Vold og finlandssvenske Cia Rinne til elektrisk pæredanske Vagn Steen og Niels Frank og Peter Laugesen, der med pokefjæs og malmrøst gav et dadaistisk lyddigt af Hugo Ball til bedste, så god en poetisk kendingsmelodi som nogen:
”jolifanta bampla ô falli bambla/ grossige m’pfa habla horem/ égiga goramen/ higo bloiko russula huju/ hollaka hollala/ anlago bung/ blago bung/ blago bung/ bosso fataka/ ü üü ü”
Til den forkerte bogmesse i Forum foreslår jeg følgende, enkle huskeråd fra Naja Aidts nye digtsamling som usynlig, allestedsnæværende jingle:
”hvis du kommer til Danmark/ kan du klæde dig ud som/ wienerbrød/ så kan du bo/ i bagerens vindue/ indtil du bliver spist/ eller smidt ud/ så ligger du ingen/ til last.”
Ingen kommentarer:
Send en kommentar