torsdag den 2. april 2009

2 hynder

Teaser på tekst til salg for en hundrededel Kvium

I Bredgade Kunsthandel (i Bredgade) deltager jeg i i udstillingen "Den sidste nadver" med IKKE en tekst i kataloget, men en tekst, "13 puder", indrammet på væggen og signeret med en blyant "Lars Bukdahl 1/1", hvilket jo betyder, at teksten er et garanteret unikum og altså ikke foreløbig vil blive reproduceret, sådan som det ellers er teksters vane og privilegium  - og i forhold til penge: hårde vilkår; 2500 kr. skal man, efter galleristens råd, slippe for min indrammede tekst, 72 x 101 cm., hvilket jo er betydeligt mere end prisen på en af mine digtsamlinger, for slet ikke tale om et nummer af Weekendavisen (hvor jeg bidrager med betydeligt mere tekstmasse, i gennemsnit), men ved siden af hænger et maler af Michael Kvium, "Judas", på 120 x 90 cm. og det koster ret præcis 100 gange så meget, 276.000 kr. , og hvem kan Kvium sammenlignes med i litteraturen, sådan rent motivisk og stilistisk, temperaments- og generationsmæssigt, måske Jens-Martin Eriksen (minus postmodernismen), og han er heldig, hvis han har tjent 50.000 på en dygtigt tilkværnet prosabog.

Nå, fuck pengene, det er faktisk blevet en temmelig seværdig udstilling - lad mig fremhæve tegningerne af Anders Bendixen og Anders Morgenthaler (Judas som slagter og Jesus og disciplene som grise), malerierne af Anette Abrahamsson, , Søren Bjørn (en kummefryser), Dorte Dahlin og Peter Land (en snehvid fluesvamp), installationen af Sonny Tronborg (13 rygsække) oig videoen af Steen Møller Rasmussen (bevægende sigf hen over en gengivelse af Leonrados sidste navder i akkurat Weeekendavisen).

Men jeg vil selvfølgelig gerne sælge min tekst, så her er, som reklame--teaser, 1. og 10. hynde (tilsammen Helle Helle-sporet nemlig), der forhåbentlig kan sende jer lige hen i Bredgade og punge ud - til gengæld for et solo-ejerskab af samtlige 13 bogstavelige hynder; hvem kommer først (op fra de virkelige hynder):

1. HYNDE

Som jeg sidder og ser på bibelteksterne om den sidste nadver, fastholdes mit blik hele tiden af de forbandede og fuldstændig meningsløse HYNDER hos Markus såvel som Lukas, der jo ikke bare nævnes i forbifarten, som almindelig beskrivelsesstaffage (som der ved gud heller ikke er meget af i evangelierne, det er for det meste strengt sub-Helle Helle) under måltidet, men eksplicit nævnes af Jesus selv, da han semi-profetisk giver disciplene deres spadserevejledning.

10. HYNDE

Jeg vidste, at de var der, men først på side 130 i Helle Helles Ned til hundene finder jeg dem: John er arrangeret på et leje i hjørnesofaen. I ryggen har han to af HYNDERNE fra den anden ende af sofaen, det tilskadekomne ben ligger på en tredje. Han har vippet badesandalerne af, en af dem holder han i hånden, som om den var en fjernbetjening. Han ser en serie om en landsbylæge. (…) Ude i køkkenet er Putte ved at skrælle kartofler. Hun vil ikke have hjælp. Indimellem rammer hun kanten af stålvasken med urtekniven, det giver et lille smæld. Hun er grundig. Hun studerer hver kartoffel nøje, når hun mener at være færdig med den. Holder den op under lampen og betragter den, lader den så dumpe i kasserollen, så vandet sprøjter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar