mandag den 21. september 2009

Primetime Kanon

Erotisk-poetisk kanon I

(reciteret ved arrangementet Erotik, tak, fredag 18. september i Huset)

Motto for begge kanoner af Ludvig Holberg, født 1684 (digtere fødes, de dør ikke):

Claudine rødmer dybt, hvis elskov blot man nævner.
For selve tingen dog hun viser sjældne evner.

1.
Ambrosius Stub, født 1705:

Epitaphium Over Brude-Sengen

I dette moersom leyested
  Er levende begravet
Et Par, som er i Sandhed med
  Reen Kiærlighed begavet
Her døer de tit den søde Død
  Men faaer igien til Live
O! gid de faaer hvad Held og Brød
  Guds Forsyn har at give.

2.
Thomas Kingo, født 1634:

Gæt hvis Ønske

O! var mit Skød en Kakkel-Vraa,
  Naar frøssen Kingo kommer!
Lyksalig jeg mig sagde da
  For alle Rosens Blommer
O! var min Kind en Kakkelovn
  For Kingos kolde Næse
Den stegtes da, til den blev brun,
  ja gern' af hende hvæsed.
O! var min Barm en Kakkel-Tud,
  Mig Kingo nytte skulde,
Sin Lomme-Mad og Hvede-Strud
  Der måtte tø tilfulde.
O! var min hals et lidet Søm,
  Ret hart hos Ovnen slagen,
Hans Hosebaand og Bukserem
  Det skulde gerne drage.
O! at det kunde skikke sig,
  Jeg blev et Fyre-Bækken!
Det skulde ej fortryde mig,
  Jeg langs ad Lagnet trækked
Og Varme satte i hver Traa,
  Hver Fjer, hvert Straa til Bunde,
At naar ham Søvnen gik oppaa,
  Han om mig drømme kunde
Og sige ved sig sagtelig:
  "Du dejlig Sommer-Lille,
Naar jeg engang faar favnet dig,
  Sig Vinter vel skal stille."

3.
Thomas Bruun, 1959
(fra Timeglas i dansk Sahara, 1959):

og
jeg må
samles
for at
løsne
min
dugmund
fra
din
brystroset

sugekopsult
en som
jeg er

4.
Emil Aarestrup, født 1800:

Hvilke Spaltninger og Ridser;
Hvilken Slangelinie ender
Disse Strækninger og Spidser,
Denne Albu, disse Hænder!

Hvilke Tinter til at male!
Hvilke Rundinger og Kupler,
Hvilke Høider, hvilke Dale,
Skabte for en eensom Grubler!

5.
Jørgen Sonne, født 1925
(fra Eroterne, 1977):

Røde nydelse -
med to små toppe op
fra lutter bug af kvinde
og dybe lår om ridsen
i det saftens kar
som om lidt
klukker -

6.
Klaus Høeck, født 1938
(fra Heptameron, 1989):

       jeg presser dig
          hårdt ned i
            min seng
         min nål peger
           mod nadir
(det vil sige imod yemen)
             om lidt
          vil din krops
         aftryk stå som
      et grønt bas-relief
             på dette
        lagen af orange
         faldskærmsstof

7.
Juliane Preisler, født 1959
(fra Uden, 1983):

Din hjortkrops
dirren
dirt brune blik
- på tårekant -

I elgflugt
banker du tungt
næste øjeblik

Mens du
hastigt
indtager
et læbespring

Og din sky
åbenhed
skælver sent
i smil

I
langsommelig
iver

Næsten

8.
Lone Hørslev, født 1974
(fra Tak, 2002):

Jeg prikker øjnene ud
og bærer fisken
i hullerne
nej nej nej det er ikke sådan
man gør siger Claus og viser
hvordan det er
man gør det rigtigt hér
under granernes strittende fingre -
Så smider vi endnu mere brænde
på bålet
og mere så ilden omsider
begynder at slikke
på sølvpapirsfisken og asken den
springer på bålet
den danser
hen over mine arme øjenlåg mine snobrødshuller
Claus
fylder dem op med syltetøj
                     og suger til

9.
Jens August Schade, født 1903
(utrykt/censureret digt fra manuskriptet til Kællingedigte, 1944):

"Sno halen lige", sagde kællingen til aben, som hun holdt i hånden
"så vil jeg røre lidt i kaffen med Din hale"
så slubrede hun kaffen i sig fra dens hale.
Men ikke nok med det, så tog hun fløden
og sagde "pisk mig nu lidt flødeskum"
og stak dens hale ned i fløden. Langt om længe
svulmede den op. Hun stak sin tunge
slaskende og slikkende i skummet
som en anden hale gennem rummet
og sagde "ah" og smaskede med munden
til dens hale havde nået bunden.

10
Pia Juul, født 1962
(fra i brand måske, 1987):

*
det er et dyr

det der. er os i forening. lad os
bygge gården ud
til en labyrint. inderst
kan du bo. så
bor jeg i ydergangen. snegle
agtig. af og til løbsk. og
kukkuk kan vi råbe. en gang
imellem. skjul kan vi lege.
mødes vi ses vi. ellers ikke.
det her. er os i forening.
det trækker vejret

Ingen kommentarer:

Send en kommentar